به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 
  • اخبار

جشنواره بین المللی امام رضا (ع)


·      تعریف و اهداف
جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، همه ساله به مناسبت میلاد با سعادت حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) در دهه‌ی کرامت (از یکم تا یازدهم ذیقعده) برگزار می‌گردد. این جشنواره علاوه بر برخورداری از حمایت مراجع معظم تقلید و علمای اعلام، از مصوبات قانونی اعم از مصوبه مجلس شورای اسلامی و مصوبه دولت نیز برخوردار است.
 
دست اندرکاران:
1.        برگزار کننده: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
2.         هماهنگ کننده و ناظر: دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) (مشهد مقدس)
3.         مجری:
·          در بخش ملی و بخش ویژه:
1. ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی استان‌ها
2. دستگاه‌های مشارکت کننده و همکار در سراسر کشور
·         در بخش بین‌الملل:
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همت رایزنیها و نمایندگیهای فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور
 
اهداف جشنواره:
1.         گسترش فعالیت های فرهنگی، هنری و ولایی مرتبط با سیره ائمه معصومین بویژه حضرت رضا(ع)
2.         شناسایی، معرفی و گرامی‌داشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی، ادبی و هنری مرتبط با فرهنگ رضوی و کمک به تولید و انتشار گسترده تر این آثار
·      تشکیل جلسه کارگروه برنامه ریزی و فرایند داخلی
طی برگزاری این گردهمایی که در مشهد مقدس و در تاریخ سوم و چهارم دیماه سال جاری، با حضور نمایندگان مرکز رسانه‌های دیجیتال برگزار شد. کارگروه‌های مختلف جشنواره تشکیل گشت و راهکارهای ارتقاء دهمین جشنواره مورد بحث وبررسی قرار گرفت. کارگروه های پژوهشی ، فرهنگی، سینمایی، هنری، نمایشگاه، کودک و نوجوان، مطبوعات و رسانه های دیجیتال، برنامه و بودجه، هفته های فرهنگی و نمایشگاه ده ساله جشنواره را از جمله کارگروه های تشکیل شده بودند.
در ابتدا قرار بر برگزاری مشترک کارگروه بخش رسانه‌های دیجیتال و سینمایی بود اما با رایزنی آقای مهندس خیاطی کارگروه رسانه‌های دیجیتال مستقل برگزار گردید.
این جلسه با حضور مهندس خیاطی و آقایان افسری و میرزایی از مرکز و نمایندگانی از اداره کل ارشاد اسلامی استانهای قزوین و گیلان، مدیر شبکه اینترنتی امام رضا ( ع) ( وابسته به صدا و سیما )، مدیر روابط عمومی رادیو معارف  و نماینده دبیرخانه دائمی جشنواره برگزار گردید.
·      برخی از مصوبات نشست شورای سیاستگذاری دهمین جشنواره
جلسه شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی دهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به ریاست جناب آقای دکتر سید محمد حسینی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور سایر اعضاء شورا‌ روز شنبه مورخ 5/9/90 تشکیل گردید. برخی از مصوبات نشست شورای سیاستگزاری دهمین جشنواره که مرتبط با مرکز رسانه های دیجیتال می شوند:
الف) سیاست های کلی جشنواره در دوره دهـم
بند 2 -حمایت از تولید آثار برجسته و فاخر فرهنگی با محوریت فرهنگ رضوی و رونمایی آن همزمان با دهه خجسته کرامت به مناسبت یک دهه فعالیت جشنواره شامل:
ه: حمایت مرکز محترم رسانه های دیجیتال از:
تولید نرم افزار ( ده عنوان)
ح : دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی امام رضا(ع):
1.ایجاد بانک اطلاعات جامع آثار تولیدی ده ساله جشنواره
2.ایجاد بانک اطلاعات جامع هنر مندان شرکت کننده در ده سال جشنواره
3. برگزاری نمایشگاه بزرگ عملکرد ده سال جشنواره با همکاری استان های کشور و رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای برگزار کننده جشنواره به مدت ده روز در محل نمایشگاه بین المللی مشهد مقدس همزمان با دهه کرامت
6. تبیین و تدوین شیوه های ارزیابی فنی و تخصصی مستمر بر فعالیت های جشنواره با هدف ارتقای کیفی تولیدات و آثار جشنواره و تهیه گزارش های علمی و عملی از فرصتها و آسیب ها
 

 ب) شیوه نامه نهادینه کردن نظارت های فنی و تخصصی برنامه های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا(ع)

 ماده 1.مقدمه: 

  به منظور ارتقاء بخشیدن به کیفیت برنامه ها و تولیدات جشنواره بین المللی امام رضا (ع) اعمال نظارت های فنی و تخصصی از سوی مجاری ذی ربط، امری اجتناب ناپذیر بوده که بر اساس این شیوه نامه اجرایی خواهد شد.

ماده 2.هدف:
تحقق منشور جشنواره بین المللی امام رضا(ع)
ماده 3. نظارت فنی: که با تشکیل کارگروه های تخصصی به شرح ذیل انجام خواهد شد:
الف ـ کارگروه فرهنگی به ریاست معاونت محترم فرهنگی و عضویت ...
ب ـ کارگروه هنری به ریاست معاونت محترم هنری و عضویت ....
ج ـ کارگروه سینمائی به ریاست معاونت محترم سینمائی و عضویت ...
د ـ کارگروه مطبوعاتی به ریاست معاونت محترم مطبوعاتی و عضویت ...
ه ـ کارگروه پژوهشی به ریاست رئیس محترم پژوهشگاه فرهنگ-هنر و ارتباطات و عضویت ...
و ـ کارگروه رسانه های دیجیتال به ریاست رئیس محترم مرکز توسعه رسانه های دیجیتال و عضویت مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های برگزار کننده برنامه های موضوعی دیجیتالی و مدیران حوزه هایت خصصی مرکز
ز ـ کارگروه کودک و نوجوان به ریاست مدیرعامل محترم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و با عضویت ...
ح - کارگروه جشن های مردمی به ریاست دبیر محترم ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و ...
تبصره 1ـ ابلاغ رؤسای کارگروه ها توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگزاری جشنواره صادر می گردد.
تبصره 2- ابلاغ دبیر و اعضای کارگروه ها توسط رئیس کارگروه صادر و ابلاغ می گردد.
 
ماده 4 - نظارت عمومی:  

 نظارت عمومی با تشکیل کمیته نظارت از سوی دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، براساس آئین نامه هایی که تدوین می گردد و در كمیته نظارت به تصویب می رسد، انجام خواهد شد.
تبصره: اعضای کمیته نظارت به پیشنهاد دبیرجشنواره و تائید نماینده وزیر در جشنواره انتخاب خواهند شد. 
 
ماده 5 – نظارت ویژه:  

روسای کارگروه های جشنواره با انتخاب نماینده در حوزه های مرتبط با موضوعات جشنواره بر روند کمی و کیفی جشنواره اعمال نظارت خواهند داشت.
ماده 6 –وظایف کارگروه ها :
شرح وظایف کار گروه ها، توسط دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) تدوین و پس از تصویب در کارگروه مربوطه قابل اجرا خواهد بود.
ماده 7 – این شیوه نامه در 7 ماده و 3 تبصره در جلسه مورخ 5/9/90 شورای سیاستگزاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به تصویب رسیده است. از تاریخ ابلاغ قابل اجرا می باشد. 
 
·       مصوبات کارگروه مطبوعات و رسانه های دیجیتال  
 
الف) تکالیف مرکز رسانه های دیجیتال  

1.        پیشنهاد اجرای جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی در موضوعات نرم افزارهای رسانه ای نرم افزارهای تلفن همراه ، بازیهای رایانه ای، پایگاه های اینترنتی و وبلاگ ها و نمایش آثار برگزیده در بخش مستقل همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال
2.        اضافه شدن عنوان ویژه (بهترین اثر با عنوان مبلغ و مروج فرهنگ ومعارف رضوی) در شاخه های نرم افزارهای رسانه ای، نرم افزارهای تلفن همراه، پایگاه های اینترنتی و وبلاگ ها در جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال
3.        ایجاد آرشیو دیجیتال محتوای آثار ارسالی به جشنواره توسط مرکز رسانه های دیجیتال با همکاری دبیرخانه دائمی جشنواره و تهیه شیوه نامه اجرایی در تعامل با سایر کارگروه ها برای تدوین استانداردهای فنی آثار ارسالی
4.        تشکیل بانک اطلاعاتی برگزیدگان و شرکت کنندگان (صاحبان آثار) ذیل دبیرخانه دائمی جشنواره با همکاری فنی مرکز رسانه های دیجیتال
5.        تدوین کاربرگ های استاندارد داوری در تمام حوزه ها و الزام به استفاده جهت شفاف سازی فرآیندهای داوری
-         که انجام این امر به صورت پایلوت در حوزه رسانه های دیجیتال رضوی انجام خواهد شد.
6.        ایجاد شبکه ارتباطی (سازو کارارتباط) دائمی با تولید کنندگان آثار و مخاطبان جشنواره ضمن پرتال جشنواره با همکاری دبیرخانه دائمی
7.        ایجاد بانک ایده در موضوعات جشنواره
-         به عنوان یک آیتم در جشنواره رسانه های دیجتال رضوی با رویکرد دریافت ایده های نو در حوزه تولید آثار و محصولات فرهنگی دیجیتال در حوزه فرهنگ و معارف رضوی
8.        انجام تمام فرآیندهای ثبت نام و تحویل آثار به صورت دیجیتالی در قالب پرتال جشنواره
-         تدوین شیوه نامه توسط کارگروه
-         تایید شیوه نامه توسط سایر کارگروه ها و دبیرخانه ها
-         پیاده سازی فنی توسط مرکز رسانه های دیجیتال با همکاری دبیرخانه مرکزی
9.        برگزاری جلسه دبیرخانه و مسئولین فنی پرتال استانها با مسئولین فنی پرتال وزارتخانه جهت هماهنگی و آموزش
10.    ایجاد ایمیل شخصی برای دست اندرکاران فعال جشنواره در قالب پرتال شمس توس (معرفی اسامی از طریق جشنواره)
11.    ایجاد یک – تالار گفتگو (به صورت آزمایشی) در پرتال با موضوع معارف رضوی
12.    پخش مراسم اختتامیه جشنواره به صورت آنلاین از طریق اینترنت توسط مرکز رسانه های دیجیتال
13.    ایجاد نمایشگاه مجازی جهت معرفی آثار رسیده به جشنواره با همکاری دبیرخانه دائمی و همکاری فنی مرکز توسعه فن آوری اطلاعات وزارت متبوع و در صورت تأمین زیرساخت ها ایجاد فروشگاه مجازی آثار
14.    همکاری مرکز توسعه فن آوری اطلاعات در برگزاری بخش ویژه آثار دیجیتالی با موضوع فرهنگ رضوی در نمایشگاه بین المللی مشهد
15.    حمایت از تولید 10 عنوان نرم افزار با محتوای معارف و فرهنگ رضوی
16.    حمایت و کمک به انتشار و ارائه مجموعه آثار برگزیده جشنواره در فضای رسانه های دیجیتال
17.    چند زبانه کردن سایت با هدف تقویت بخش بین الملل جشنواره در حوزه اطلاع رسانی و امکان دریافت آثار علاقمندان خارج از کشور
-         الف: تولید محتوا و خبر توسط دبیرخانه جشنواره
-         ب: ترجمه محتوا به زبان های عربی و انگلیسی توسط مرکز رسانه های دیجیتال و مدیریت سایت
18.    تبلیغ و اطلاع رسانی موضوعات جشنواره در سایت پیوندها توسط مرکز 
 
ب- تکالیف و ضوابط دبیرخانه مرکزی و سایر دستگاهها   

19.    تشکیل کمیته مستند سازی و مدیریت دانش ذیل دبیرخانه جشنواره برای جمع آوری اطلاعات پیگیری مصوبات و زمانبندی روال های اجرایی
20.    انتخاب جوایز، حمایت ها مطابق و منطبق با عنوان و موضوعات جشنواره با استفاده از ظرفیت های بخش های تخصصی وزارتخانه در قالب مأموریت های سازمانی
21.    هماهنگی و رایزنی دبیرخانه با مرکز سیمای استانهای سازمان صداو سیما جهت پوشش برنامه های استانی
22.    استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی استانها جهت تصویب موضوعات و فعالیت های جشنواره و ترغیب به همکاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی استانها جهت همکاری در اطلاع رسانی جشنواره علی الخصوص، صدا و سیمای استانها و شهرداری و آموزش و پرورش (در حوزه تبلیغات محیطی)
23.    استفاده از ظرفیت تیم های تصویری مراکز صدا و سیما جهت پوشش برنامه ها به جهت رعایت ضوابط و استانداردها توسط خود این گروه ها
24.    ایجاد رابط خبری بین دبیرخانه و ستاد ساماندهی سایت های اینترنتی معاونت مطبوعاتی جهت تبلیغ جشنواره در سایت های ثبت شده در سایت ساماندهی
25.    استفاده از ظرفیت سازمان صدا و سیما دعوت از مسئولین جشنواره های مربوط در کارگروه های تخصصی
26.     پیشنهاد عضویت یکی از معاونین محترم وزیر علوم (معاونت فرهنگی یا دانشجویی) در شورای سیاستگزاری جهت استفاده از پتانسیل واحد آموزش عالی و ارتباط بهتر با دانشگاه ها
27.    ارسال پیامک های هدفمند در موضوعات جشنواره استفاده از ظرفیت سامانه های ارسال پیامک (علی الخصوص خبرگزاری پیامکی نسیم) جهت اطلاع رسانی مدیران و همکاران مجموعه جشنواره و اطلاع از فرآیند ها و اتفاقات جشنواره
28.    هماهنگی در خصوص لزوم پرداختن به تبلیغات محیطی جشنواره و تاکید آن از سوی اداره کل محترم تبلیغات وزارت متبوع به کانون های تبلیغاتی استانهای مجری و تهیه آرم ها وطرح های تبلیغاتی جشنواره توسط دبیرخانه دائمی وارسال آن به اداره کل محترم تبلیغات جهت استفاده در بیلبوردهای شهری واماکن عمومی شهر تهران
29.    هماهنگی در خصوص تهیه دستورالعمل لزوم همکاری مطبوعات با جشنواره توسط معاونت محترم مطبوعاتی و اطلاع رسانی
30.    پوشش اخبار جشنواره توسط رادیو معارف با معرفی نماینده ای از سوی دبیرخانه مرکزی جهت پوشش اخبار به عنوان رسانه دینی و معارفی
31.    ارسال الکترونیکی نشریات و بولتن های تولیدی توسط دبیرخانه دائمی به اعضاء‌ در قالب ایمیل های تعریف شده در پرتال شمس توس.

 

۲۰ دی ۱۳۹۰ ۱۴:۳۹
تعداد کلیک: ۲,۴۲۳
  • نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این پورتال متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد