شاخص رده اول: |
محتوا |
45 |
شاخص ( رده دوم) |
شاخص ( رده سوم ) |
معیار |
وزن |
ارزشیابی فنی قالبهای دیجیتال |
کیفیت فنی داده های
صوتی |
کیفیت فنی صوت؛ کیفیت فنی بیان و گفتار؛ کیفیت فنی موسیقی؛ صوت و موسیقی پس زمینه |
8 |
کیفیت فنی داده های
تصویر، فیلم و انیمیشن |
کیفیت ساختاری تصویر؛ فرمت فنی تصاویر
آزاد؛ کیفیت مناسب رزولوشن فیلم ، میزان
تفکیک ؛ فرکانس نمونه برداری بالای فیلم ( Sample Rate ) |
کیفیت فنی داده های
متنی |
استفاده از استاندارد یونی کد برای ذخیره و
نمایش متون ؛ ارائه کتاب های الکترونیکی با
فرمت های متداول ( نظیر pdf)؛ استفاده از فونت های استاندارد |
کیفیت فنی سایر داده
ها |
بازی و سرگرمی؛ اینفوگرافی؛ نمودار،دیاگرام
و جداول اطلاعاتی؛ نقشه |
ابر داده های محتو ا |
متن ، کتاب؛ صوت ؛ تصویر و عکس |
الزامات فنی داده های خاص |
محتوای نرم افزار آموزشی ( Asset ) |
کیفیت محتواها |
گویا بودن محتواها |
شیوایی و روان بودن متون، گویا بودن نقشه
ها، نمودارها، گراف ها و جداول |
23 |
تناسب و هماهنگی
محتواها |
تناسب و هماهنگی هر محتوا با نوع، موضوع و مخاطب نرم افزار |
جذابیت محتواها |
|
به روز بودن محتوا |
|
تولیدی بودن محتوا |
|
خط و دستور زبان |
صحت محتوا ازجهت خط و دستور زبان |
کیفیت محتوایی تصویر |
ارتباط با موضوع ، گویایی، زیرنویس جامع و
متناسب با تصویر |
استناد محتواها |
منابع محتوا (صدا،
تصویر، متن) |
وجود منابع، صحت محتوا ازجهت اعتبار
منابع؛ منابع محتوا؛ اعتبار محتوا از جهت
کارشناس |
39 |
استناد داده های
دانشنامه ای (علمی،
پژوهشی) |
استفاده از بهترین نسخه کتاب متون کتب
قدیمی؛ رعایت ارجاعات؛ رعایت قواعد
استاندارد در نگارش مقالات و متون؛ کامل
بودن اطلاعات هر منبع |
گستره محتوا (
ترکیب محتواها ) |
هدفمندی وتعیین
مخاطب |
هدفمند بودن نرم افزار ؛ نگاه روشن و دقیق
تولیدکننده به وجوه هدف نرم افزار؛ تعیین
مخاطب؛ حداکثرگستره مخاطب؛ سطح دانش مخاطبان |
30 |
ساختارمندی مناسب
محتواها |
دسته بندی مناسب موضوعات؛ اولویت بندی
محتوا |
جامعیت و تنوع محتوا |
جامعیت محتوا؛ استفاده حداکثری از قالب
های دیجیتال؛ تنوع فرم های محتوای متنی؛
تنوع فرم های محتوای صوتی و تصویری؛ تنوع فرم های سایر محتواها |
همگونی و توازن محتوا |
همگون بودن محتوا؛ توازن و تعادل محتوا؛
تطبیق و یکپارچگی محتوا ؛ تناسب حجم
محتوا؛ |
بررسی محتوای
دانشنامه |
منابع محتوا |
ارایه فهرست منابع,تعداد منابع,انتخاب مناسب ترین منابع,اعتبار علمی منابع, جامعیت در انتخاب منابع,ارجاعات مناسب از متون |
10 |
صحت محتوا ازجهت
اعتبار منابع |
تشخیص صحت محتوای نرم افزارازجهت
اعتبار محتوا با ارایه مراجع معتبر یا مورد
وثوق بودن محتوا |
اعتبار محتوا از جهت
کارشناس |
|
کامل بودن اطلاعات هر
منبع |
پاورقی ها، تعلیقه ها، حواشی، مقدمه ها،
مؤخره ها، |
علایم ویرایشی، سرصفحه، شماره صفحات،
نسخه بدل، اعلام و آخر کتاب |
ارزشگذاری ویژه
دانشنامه ای |
ایجاد انگیزه برای ادامه |
جذابیت ارایه مطالب، عنوان بندی مناسب،
ایجادتعلیق و هدایت، توانایی پاسخگویی به
نیاز و علایق کاربر |
10 |
پرداختن به محتوا و
فضای ایرانی - اسلامی |
استفاده از نمادهای بومی و مذهبی در رابط
کاربری؛ ایجاد فضای اسلامی ایرانی جذاب با
توجه به جمیع عوامل هنری، محتوایی و
ساختاری |
ایجاد انگیزه برای کنجکاوی و تحقیق |
کاربردی کردن موضوع نرم افزار، ایجادسؤال |
میزان پاسخ به نیاز
مخاطب |
بهرهگیری از پژوهش و تحقیق در تولید اثر و
محتوا؛ تاکید بر نیاز مخاطبان هدف(براساس
سن، جنس و علایق) |
کاربردی بودن، بااهمیت
بودن و پرمخاطب بودن
موضوع |
|
نوآوری در ایده، موضوع
و فرم |
پرداختن به موضوعات مهجور و مغفول |
توضیح: شاخص های رده سوم و معیارهای بیان شده جهت آشنایی بیشتر بیان شده است. ممکن است در یک اثر به همه این موارد اشاره نشود و حتی فقط یک معیار مورد توجه باشد. لذا در صورت پرداخت مناسب به این معیار دیگر معیارها کم رنگ خواهند شد. |
در شاخص یک - گستره محتوا به ترکیب محتوا و نمودی که از در کنارهم قرار گرفتن آنها به دست می آید ارزشیابی می شود اما در سه شاخص بعدی به عناصر به صورت تجزیه ای (تک به تک) و فارغ از ترکیب حاصل از آنها نگاه می شود |
نظر کلی داور : |