شاخص رده اول: |
محتوا |
25 |
شاخص ( رده دوم) |
شاخص ( رده سوم ) |
معیار |
وزن |
ارزشیابی فنی
قالبهای دیجیتال |
کیفیت فنی داده های
صوتی |
کیفیت فنی صوت؛ کیفیت فنی بیان و گفتار؛
کیفیت فنی موسیقی؛ صوت و موسیقی پس زمینه |
14 |
کیفیت فنی داده های
تصویر، فیلم و
انیمیشن |
کیفیت ساختاری تصویر؛ فرمت فنی تصاویر آزاد؛
کیفیت مناسب رزولوشن فیلم ، میزان تفکیک ؛
فرکانس نمونه برداری بالای فیلم (
Sample Rate ) |
کیفیت فنی داده های
متنی |
استفاده از استاندارد یونی کد برای ذخیره و نمایش
متون ؛ ارائه کتاب های الکترونیکی با فرمت های
متداول ( نظیر pdf)؛ استفاده از فونت های
استاندارد |
کیفیت فنی سایر
داده ها |
بازی و سرگرمی؛ اینفوگرافی؛ نمودار، دیاگرام و
جداول اطلاعاتی؛ نقشه |
ابر داده های محتو ا |
متن ، کتاب؛ صوت ؛ تصویر و عکس |
الزامات فنی داده های
خاص |
محتوای نرم افزار آموزشی ( Asset ) |
کیفیت محتواها |
گویا بودن محتواها |
شیوایی و روان بودن متون، گویا بودن نقشه ها،
نمودارها، گراف ها و جداول |
35 |
تناسب و هماهنگی
محتواها |
تناسب و هماهنگی هر محتوا با نوع، موضوع و
مخاطب نرم افزار |
جذابیت محتواها |
|
به روز بودن محتوا |
|
تولیدی بودن محتوا |
|
خط و دستور زبان |
صحت محتوا ازجهت خط و دستور زبان |
کیفیت محتوایی تصویر |
ارتباط با موضوع ، گویایی، زیرنویس جامع و
متناسب با تصویر |
استناد محتواها |
منابع محتوا (صدا،
تصویر، متن) |
وجود منابع، صحت محتوا ازجهت اعتبار منابع؛
منابع محتوا؛ اعتبار محتوا از جهت کارشناس |
8 |
استناد داده های
دانشنامه ای (علمی،
پژوهشی) |
استفاده از بهترین نسخه کتاب متون کتب قدیمی؛
رعایت ارجاعات؛ رعایت قواعد استاندارد در نگارش
مقالات و متون؛ کامل بودن اطلاعات هر منبع |
گستره محتوا (
ترکیب محتواها ) |
هدفمندی وتعیین مخاطب |
هدفمند بودن نرم افزار ؛ نگاه روشن و دقیق
تولیدکننده به وجوه هدف نرم افزار؛ تعیین
مخاطب؛ حداکثرگستره مخاطب؛ سطح دانش
مخاطبان |
43 |
ساختارمندی مناسب
محتواها |
دسته بندی مناسب موضوعات؛ اولویت بندی محتوا |
جامعیت و تنوع محتوا |
جامعیت محتوا؛ استفاده حداکثری از قالب های
دیجیتال؛ تنوع فرم های محتوای متنی؛ تنوع فرم
های محتوای صوتی و تصویری؛ تنوع فرم های
سایر محتواها |
همگونی و توازن
محتوا |
همگون بودن محتوا؛ توازن و تعادل محتوا؛ تطبیق
و یکپارچگی محتوا ؛ تناسب حجم محتوا؛ |
ارزشیابی محتوایی
ویژه کودک و
نوجوان |
پرداختن به
محتوای ایرانی –
اسلامی |
استفاده از نمادهای بومی و مذهبی در رابط
کاربری؛ ایجاد فضای اسلامی ایرانی جذاب با توجه
به جمیع عوامل هنری،محتوایی و ساختاری |
10 |
ارائه محتوا
متناسب با کودک
و نوجوان |
ارائه محتوا متناسب با سن کودک و نوجوان |
استفاده از مشاورین
علمی |
استفاده از مشاورین کارشناس در غنی سازی
محتوا بر پایه نگرش علمی، تربیتی، دینی |
شخصیت پردازی و
داستان سرایی |
خلق شخصیت ها و کاراکترهای جذاب و اصیل،
ارائه آموزش و محتوا در قالب داستان و قصه |
کاربردی بودن،
بااهمیت بودن و
پرمخاطب بودن
موضوع |
|
نوآوری در ایده، موضوع و فرم |
پرداختن به موضوعات مهجور و مغفول |
ارزشیابی ویژه کودک و نوجوان |
استفاده از دو حس دیداری و شنیداری کودک و نوجوان |
استفاده از دو حس دیداری و شنیداری ( متن در
صورت لزوم) برای ارائه مطلب |
10 |
تصویرسازی و گرافیک |
تصویر سازی و گرافیک متناسب با کودک |
طراحی فضا و حرکت
در آن |
ایجاد فضای مناسب کودک وامکان حرکت در
فضا؛ |
استفاده از شعر و ترانه |
آموزندگی شعر، استفاده مناسب و متنوع ازشعر |
توضیح: شاخص های رده سوم و معیارهای بیان شده جهت آشنایی بیشتر بیان شده است. ممکن است در یک
اثر به همه این موارد اشاره نشود و حتی فقط یک معیار مورد توجه باشد. لذا در صورت پرداخت مناسب به این
معیار دیگر معیارها کم رنگ خواهند شد. |
در شاخص یک - گستره محتوا به ترکیب محتوا و نمودی که از در کنارهم قرار گرفتن آنها به دست می آید
ارزشیابی می شود اما در سه شاخص بعدی به عناصر به صورت تجزیه ای (تک به تک) و فارغ از ترکیب حاصل از
آنها نگاه می شود |
نظر کلی داور : |