شاخص رده اول: |
محتوا |
25 |
شاخص ( رده دوم) |
شاخص ( رده سوم ) |
معیار |
وزن |
کیفیت محتواها |
گویا بودن محتواها |
شیوایی و روان بودن متون، گویا بودن نقشه
ها، نمودارها، گراف ها و جداول |
25 |
تناسب و هماهنگی
محتواها |
تناسب و هماهنگی هر محتوا با نوع، موضوع
و مخاطب نرم افزار |
جذابیت محتواها |
دربرگیری گروه های مختلف با سلایق
متفاوت |
به روز بودن محتوا |
تناسب محتوا با نیاز روز گروه های مورد
هدف |
تولیدی بودن محتوا |
|
توجه به فرهنگ اسلامی ایرانی |
استفاده از المانهای بومی و مذهبی در رابط
کاربری (لاتاری و فال نبودن - عدم گرایش
به کشورهای خارجی. عدم خرافه پرستی و
عدم استفاده از المانهای گروه های خرافی) |
خط و دستور زبان |
صحت محتوا ازجهت رسم الخط و دستور
زبان |
استناد محتواها بر
اساس دستورالعمل
استناد نویسی |
منابع محتوا |
صحت محتوا ازجهت اعتبار منابع؛ اعتبار
محتوا از جهت کارشناس |
20 |
استناد داده های
دانشنامه ای (علمی،
پژوهشی) |
استفاده از بهترین نسخه کتاب متون کتب
قدیمی؛ رعایت ارجاعات بر طبق استاندارد
مرجع نویسی؛ رعایت قواعد استاندارد در
نگارش مقالات و متون؛ کامل بودن اطلاعات
هر منبع |
گستره محتوا (
ترکیب محتواها ) |
هدفمندی وتعیین
مخاطب |
هدفمند بودن نرم افزار ؛ نگاه روشن و دقیق
تولیدکننده به وجوه هدف نرم افزار؛ تعیین
مخاطب؛ حداکثرگستره مخاطب؛ سطح
دانش مخاطبان |
25 |
ساختارمندی مناسب محتواها |
دسته بندی مناسب موضوعات؛ به روز بودن
محتوا؛ اولویت بندی محتوا . وجود فهرست
جستجوی مناسب براساس کلیدوازه
ها(نمایش قسمتی از متن جستجوشده قبل
از ورود به صفحه) |
جامعیت و تنوع محتوا |
جامعیت محتوا؛ استفاده حداکثری از قالب
های دیجیتال؛ تنوع فرم های محتوای متنی؛
تنوع فرم های محتوای صوتی و تصویری؛
تنوع فرم های سایر محتواها |
همگونی و توازن محتوا |
همگون بودن محتوا؛ یکپارچگی محتوا ؛
تناسب حجم محتوا موضوع؛ |
ویژه محتوایی فرهنگ عمومی، هنر ، ادبیات و ایرانشناسی |
شناسایی و معرفی
مفاخر ادبی ،
هنری ، فرهنگی |
پرداخت دقیق و علمی ابعاد شخصیتی و
علمی یکی از مفاخر,پرداخت دقیق و علمی
مفاخر متفاوت در یک موضوع |
30 |
تجزیه و تحلیل
مناسب |
در موضوع عرضه شده |
توجه به رویکردهای
ایرانی اسلامی در هنر
و ادبیات |
توجه به نمادهای اسلامی - ایرانی |
توجه به وجوه سهگانه
فرهنگ عمومی |
«دانشافزایی» در بعد «ذهنی ـ عقلی»؛
«شورآفرینی» در بعد «قلبی ـ احساسی»؛
«حرکتزایی» در بعد «عینی ـ رفتاری»؛
تعمیق و ارتقای معرفت و ایمان روشنبینانه |
ارائه فرهنگ اصیل
اسلامی - ایرانی |
شناساندن ویژگی ها و مؤلفه های عمومی
فرهنگ اصیل اسلامی به عنوان مرجع
اصول، ارزشها و هنجارها |
تحصیل کمالات و
فضایل اخلاقی |
هدایت و جهت دهی جوانان در تحصیل
کمالات و فضایل اخلاقی از طریق تاسی به
الگوها و اسوه های متعالی و مراعات جنبه
های تقدم تزکیه بر تعلیم |
ترویج روابط و
مناسبات انسانی |
بهسازی و تحکیم روابط و مناسبات انسانی و
تالیف قلوب و تحکیم اخوت جوانان براساس
اصول و ضوابط جاذبه و دافعه در فرهنگ
اسلامی |
گسترش فرهنگ
احترام به قانون و
حقوق دیگران |
|
ترویج فضایل و
خصایص اخلاقی |
ترویج فضایل اخلاقی؛ ترویج هنجارهای
اجتماعی |
گسترش روحیه
امیدواری |
گسترش روحیه امیدواری, توکل و دوری
از یاس و ناامیدی و طرح دور نمای
روشن و امید بخش در زندگی و اجتماع |
توجه به جغرافیای ایران |
دقت به فرهنگ های بومی و منطقه ایی
ایران ، توجه به موقعیت ایران در منطقه و
جهان |
ارزشگذاری ویژه |
مدیریت محتوای زمانی |
آ پ دیت کردن محتواای نرم افزار بر اساس
گذر زمان . به شکل خودکار |
10 |
ابداع، و نوآوری |
ابداع، خلاقیت و نوآوری از لحاظ محتوایی
در رابط کاربری، کارکردها و محتوا |
ارائه ی فضای اسلامی
- ایرانی |
توجه به نمادهای مذهبی و ملی . توجه به
سبک زندگی اسلامی (اصالت خانواده و
توجه به رابطه ی ابزار و انسان در زندگی
امروز) |